Een terugblik op zes jaar gemeentebeleid in Wezembeek-Oppem
02/09/24
Zondag 13 oktober trekken we naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. Traditioneel maken we in uitgekamd de balans op van 6 jaar gemeentelijk beleid. Wat werd er gerealiseerd en welke programmapunten bleven tot nu toe dode letter?
Eén raadszetel winst voor oppositiepartij WO Plus (van 4 naar 5). Dat was de enige verrassing van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018. De 18 andere zitjes kwamen in handen van de Franstalige eenheidslijst LB-Union. Zij behaalden ook de 5 rechtstreeks verkozen schepenen.
Valse noot
De nieuwe legislatuur begon in 2019 met een valse noot. Toenmalige Vlaamse minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Homans (N-VA) hield de benoeming van burgemeester Fréderic Petit tegen. De minister nam het niet dat er ook Franstalige oproepingsbrieven voor de verkiezingen waren verstuurd naar de inwoners. Petit – die 8 % minder voorkeurstemmen kreeg en dus geen zogenaamde burgemeestersbonus kon verzilveren – klopte aan bij de Raad van State en kreeg uiteindelijk gelijk. Negen maanden na de verkiezingen legde hij de eed af. Hierdoor kon ook de vijfde rechtstreeks verkozen schepen – Jérôme Delcourt – eindelijk tot het college toetreden.
NAC alias gemeentehuis
De goedkeuring voor de bouw van een Nieuw Administratief Centrum (NAC) – het gemeentehuis – met bijhorende bibliotheek en Nederlandstalige gemeentelijke school was in 2017 nog het werk van de vorige (zelfde) meerderheid. Door hevig verzet van buurtbewoners en andere inwoners, die het project te megalomaan vonden (kostprijs 22 miljoen euro), liet de uiteindelijke bouwvergunning lang op zich wachten. Een paar maanden voor corona konden de werken van start gaan, maar de gezondheidscrisis zorgde ervoor dat de afwerking vertraging opliep. Het gebouw – een schoonheidsprijs zal het waarschijnlijk niet winnen – heeft ook een grote ondergrondse parking. Wie echter een iets ruimere auto heeft, let bij het buitenrijden toch maar goed op om die niet te beschadigen aan de te smalle uitgang. Restaurantbezoekers hebben de parking vooralsnog niet nodig gehad: de zoektocht naar een concessiehouder voor een restaurant in het vroegere hoofdgebouw van het gemeentehuis, het zogenaamde ‘kasteeltje’, loopt nog steeds. De gemeente had het gebouw aan de aannemer verkocht, maar kocht het uiteindelijk terug.
Ze voorziet voor de toekomstige concessiehouder in een investeringsbudget voor de inrichting van het gebouw. Voor aankoop en renovatie is 650.000 euro uitgetrokken.
Uitbreiding bebouwde zones
De bouw van meer dan 100 woningen verdeeld over 6 appartementsblokken achter het nieuwe gemeentehuis diende om een deel van de werken van het NAC te financieren. Een belangrijk deel van het vroegere (voetbal)grasveld moest hiervoor sneuvelen. Dat staat haaks op het allereerste punt van het programma uit 2018 van de LB Union-meerderheid: ‘De beheersing van de uitbreiding van bebouwde zones, ontwikkeling van groene zones’. Ook in de zogenaamde Kloostertuin en op de hoek van de Wezembeeklaan met de Marcelisstraat sneuvelde heel wat groene onverharde ruimte ten voordele van nieuwe appartementsblokken. Een veelgehoorde opmerking onder de inwoners is dan ook dat ‘hier alles wordt volgebouwd’. De bebouwde oppervlakte in onze gemeente bedraagt nu 43,1 % van de totale oppervlakte, dat is 2,2 % meer dan tien jaar geleden.
Mobiliteitsplan komt traag op gang
Het programma van de meerderheid bevatte heel wat losse punten over mobiliteit: een fietsnetwerk, een veiliger schoolomgeving en kruispunten, ontraden van doorgaand verkeer, invoering zones 30 … Al deze punten werden uitgekristalliseerd onder de vorm van een nieuw mobiliteitsplan. De opmaak van het plan had veel weg van een processie van Echternach. De planning liep veel vertraging op, onder meer omdat de meerderheid het op allerlei punten oneens was. Na het participatieve traject met de inwoners werd duidelijk dat een mobiliteitsplan voor polarisatie zorgt tussen voor- en tegenstanders van vooral fietsstraten en zones 30.
Ook binnen het college stond schepen voor Mobiliteit Fabienne Mineur meer dan eens alleen tegenover haar collega’s. De gemeenteraad keurde het plan dan wel goed, het laatste woord hierover is nog niet gezegd. De implementatie van fietsstraten is intussen gestart, maar voor de zones 30 zullen ze opnieuw overleggen met de betrokken buurtbewoners.
Jeugd en sport
Het jeugdhuis toegankelijk maken voor iedereen, de aanleg van een VITA-piste in de Ban-Eik en de bestaande sportinfrastructuur optimaliseren; dat waren de programmapunten voor het onderdeel jeugd en sport. Het gevolg was dat het Nederlandstalige jeugdhuis Merlijn na meer dan 30 jaar de exclusiviteit als enige gebruiker van het gelijknamige gebouw aan het kerkhof moest opgeven (vzw Blos had intussen ook een vaste stek in het gebouw). De meerderheid wou immers alle gemeentelijke gebouwen voor iedereen toegankelijk maken. Het gebouw is intussen verbouwd en heeft een zaalcapaciteit van 180 plaatsen. Van de VITA(liteits)-piste is nooit sprake geweest.
De optimalisatie van de bestaande sportinfrastructuur bestond erin om op gemeentelijk niveau nieuwe hockey- en voetbalinfrastructuur te bouwen aan de Sportpleinstraat en de hockeyclub er in harmonie met de voetbalclub – de bestaande gebruiker van de terreinen – gebruik van te laten maken. Een geschil tussen het bestuur van voetbalclub KFC Wezembeek en het gemeentebestuur (met schepen voor Sport Jérôme Delcourt, zelf een fervente hockeyspeler) over de werking van de club leidde ertoe dat de club net voor haar honderdste verjaardag haar werking moest stoppen. Het gemeentebestuur had het gebruik van de terreinen immers toegewezen aan de nieuwe club Daring Wezembeek, inderhaast opgericht door een aantal oudgedienden van KFC Wezembeek. De plannen voor een nieuw hockeyen voetbalveld met aangepaste kleedkamers en cafetaria vielen echter niet in goede aarde bij de buurtbewoners. Zij vrezen geluids- en verkeersoverlast en hielden de bouw ervan al een aantal keren tegen. Afgelopen juli vond een nieuw openbaar onderzoek plaats. De laatste raming van het budget was 4,6 miljoen euro, maar door de vertraging zal ook dit bedrag waarschijnlijk de hoogte in gaan.
Gemeentelijke loods
Een nieuwe gemeentelijke loods is een project waarover al de hele legislatuur wordt gesproken. De huidige loods aan het kerkhof is niet alleen te klein, maar ook niet meer aangepast aan de huidige normen. Eerst dacht men aan een uitbreiding en vernieuwing van de bestaande loods, maar uiteindelijk kreeg de bouw van een nieuwe moderne loods toch de voorkeur. Het budget voor de afbraak en heropbouw is intussen opgelopen tot meer dan 4 miljoen euro. Het gemeentebestuur hoopt de eerste spade voor de bouw – nu achter het containerpark – nog dit jaar in de grond te kunnen steken.
Cohousing Vosberg
Het voormalige passionistenklooster aan de Vosberg is het toneel geweest van een robbertje touwtrekken tussen de eigenaars-toekomstige bewoners en het gemeentebestuur en de administratie. Het verschil in visie resulteerde in een steekspel voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor de verbouwing van het klooster. Uiteindelijk kwam alles in orde nadat de gemeente een voet tussen de deur kreeg onder de vorm van de aankoop en inrichting van een ruimte voor een kinderdagverblijf. De samenwerking tussen de partijen mondde finaal uit in een publiek-private samenwerkingsovereenkomst, waarbij ook Vlabinvest betrokken is.
Gemeentefinanciën op orde
De gemeentefinanciën zijn gezond. De toekomstige schepen voor Financiën moet zich dus niet al te veel zorgen maken, zijn voorganger Jérôme Delcourt heeft goed op de centen gepast. Voor 2022 bedroeg de schuldgraad per inwoner 196 euro, waarmee we als 22e in de ranking tot de betere leerlingen van de klas behoren. Verleden jaar bedroeg de schuldgraad nog slechts 168 euro (de volledige ranking voor 2023 is nog niet beschikbaar, maar ter vergelijking: in Kraainem bedraagt de schuldgraad 436 euro/inwoner). Eind vorig jaar besliste de gemeenteraad om de nog lopende terugbetalingen voor in het verleden afgesloten leningen ter financiering van investeringen vervroegd terug te betalen. Dat gebeurde in januari van dit jaar, waardoor ook een effectieve besparing van 156.000 euro werd gerealiseerd. Wezembeek-Oppem is dus een schuldenvrije gemeente. De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (7,2 %) en de opcentiemen (535) op de onroerende voorheffing werden deze legislatuur niet verhoogd. Met de aanslagvoeten sluit Wezembeek-Oppem zich aan bij het Vlaamse gemiddelde. Iets meer dan 10 % van de inwoners betaalt geen aanvullende personenbelasting: het gaat om diplomaten en mensen met een laag inkomen.
Een lopend project is de herziening van de kadastrale inkomens. Die zijn voor sommige woningen veel te laag als je rekening houdt met de actuele uitrusting van de woning. De herziening moet zorgen voor eerlijkere belastingen, maar zal tegelijkertijd ook meeropbrengsten opleveren voor de gemeentelijke schatkist.
En ook nog …
Tijdens deze legislatuur was er ook de lancering van een digitaal participatieplatform en de aansluiting bij het buurtplatform Hoplr, initiatieven om burgers dichter bij elkaar en bij het bestuur te brengen. In onze gezamenlijke politiezone met buurgemeente Kraainem verschenen de eerste ANPR-camera’s in de strijd tegen criminaliteit, een initiatief waarop we in vergelijking met buurgemeenten lang moesten wachten. Het recyclagepark aan het kerkhof werd opengesteld voor twee gemeenten na de sluiting van het park in Kraainem. De oprichting van een Repair Café stond ook in het oorspronkelijke programma van de meerderheid. Het initiatief werd vorig jaar succesvol gelanceerd door een bevlogen inwoner. De gemeente verleent intussen haar medewerking, maar kan deze pluim dus niet op haar hoed steken.
Oppositie moet soms aandringen De enige raadsleden die het woord namen tijdens de gemeenteraadszittingen, op een paar kleine uitzonderingen en ingestudeerde nummertjes na, waren de oppositieleden van WO Plus. De meeste meerderheidsraadsleden zaten er voor spek en bonen bij en telden af naar het einde van de zitting. De oppositie zorgde voor wat tegengewicht in wat anders heel saaie raadszittingen zouden zijn. Hun kritische stem klonk vooral in de dossiers over het nieuwe gemeentehuiscomplex, het cohousingdossier Vosberg, het verdwijnen van jeugdhuis Merlijn en de saga rond de voetbalclub en de sportterreinen. Maar heel dikwijls stemde de oppositie ook constructief mee met de meerderheid. Altijd zette WO Plus best wat interpellaties op de raadsagenda en ze kregen hierop telkens een antwoord van de meerderheid. De interpellatie moest een aantal maanden later veelvuldig herhaald worden omdat de voorgestelde oplossing dode letter was gebleven. De interpellaties van de oppositie met de vraag om de elektriciteitskasten te beschilderen bijvoorbeeld kregen wel een vervolg: onlangs kregen alle kasten een creatief laagje verf.
Tekst: Ulrich Motté
Foto: © Ulrich Motté
Uit: uitgekamd september 2024