Gemeenschapskrant

De Letterbijter speelt Zo goed als nieuw

06/05/26

‘De leerlingen zullen dit niet snel vergeten’

©TDW

In GBS De Letterbijter sleutelen alle leerlingen druk aan de musical die ze eind mei opvoeren in GC de Kam. Dat doen ze met veel enthousiasme, onder kundige begeleiding van Annelies De Dauw, leerkracht Kunst en Cultuur.

De afgelopen tijd werkten alle leerlingen van gemeentelijke basisschool De Letterbijter aan een echte musical, die ze twee keer zullen opvoeren op het podium van GC de Kam voor een volle zaal familie en vrienden. Het project wordt begeleid door Annelies De Dauw, die ontzettend trots is op hoe de leerlingen het aanpakken.

Annelies geeft ondertussen drie jaar het vak Kunst en Cultuur in De Letterbijter, aan leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar. Iedere twee jaar staan de lessen ‘woord en drama’ in het teken van een musical. Annelies: ‘Op die manier krijgen de leerlingen van het vijfde en zesde de kans om te acteren in een echte musical. De liedjes en dansjes komen aan bod van in de kleuterklas tot en met het zesde leerjaar.’

Vertrouwen op het podium

‘Ik heb ook in andere scholen lesgegeven, maar ik zie toch een groot verschil met hoe ze hier met de musical bezig zijn. Het leeft hier echt. Tegen de tijd dat de leerlingen in hun laatste jaar zitten, zijn ze al zo vertrouwd met musical dat ze er echt voor durven gaan op het podium. Je ziet ook al een verschil met onze eerste musical twee jaar geleden, omdat leerlingen nu beter weten wat ze kunnen verwachten. Zowel het acteren als het zingen gaat goed. Dat helpt hen ook in andere lessen, bijvoorbeeld als ze een presentatie moeten geven.’

‘Ik heb zelf ook in musicals meegespeeld en weet dat de leerlingen dit nooit zullen vergeten. Ze nemen dit mee voor de rest van hun leven. Twee keer voor een volle zaal staan in de Kam is heel indrukwekkend voor zulke kinderen.’

Gewoon tijdens de les

Denk je aan musicals, dan denk je meestal aan de klassiekers die in Londen of op Broadway worden gespeeld. Of aan musicals die scholen zelf bij elkaar hebben geïmproviseerd. Maar bij De Letterbijter vonden ze een handige formule, waardoor alles tijdens de lessen kan gebeuren. Zo is er geen extra repetitietijd nodig in de weekends of vakanties.

‘In Nederland heb je verschillende bedrijven die speciaal voor scholen elk jaar nieuwe musicals verzinnen. Als school kan je kiezen uit een tiental concepten, waar je vervolgens de materialen voor aankoopt. Zo kan je altijd iets origineels brengen dat je zelf leuk vindt en dat past bij het aantal leerlingen. Alles wordt verzameld op een overzichtelijke website – wij zijn voor www.repenroer.nl gegaan – waar je als leerkracht mee aan de slag kan. Het script is er al. Zo kunnen de leerlingen zich concentreren op het instuderen van de bijna 20 scènes, op hun plaatsing op het podium en op hun tegenspelers. Ook alle liedjes staan op de website. Zowel ingezongen met tekst als in karaokevorm. Voor de dansjes kunnen we de inspiratie combineren met wat leerlingen zelf willen uitwerken.’

‘De musical is voor de school ook een verbindend project: kleuters staan samen op het podium met leerlingen van het zesde’

Een rol voor iedereen

‘Het aantal mooie rollen wordt goed verdeeld. Dit jaar hebben we met audities gewerkt om te kijken welke rol telkens het meest geschikt is. Er zijn natuurlijk altijd leerlingen die hier enorm naar uitkijken, maar er zijn er ook die zich wat minder geroepen voelen en liever een kleinere rol of groepsrol voor hun rekening nemen.’

‘Iedereen heeft in ieder geval een goede basis. Ze weten dat ze luid moeten spreken, articuleren en hoe ze zich moeten positioneren op het podium. Het viel me op dat ze hun teksten dit jaar ook sneller kenden, waardoor we nog beter konden werken aan hun posities en de wisselwerking met medespelers.’

Allemaal samen

Waarover de musical gaat, vragen we ons natuurlijk af. ‘De titel is Zo goed als nieuw’, verklapt Annelies. ‘Het verhaal gaat over een kringwinkel waar mensen hun oude spullen naartoe brengen, maar nooit iets kopen omdat ze liever nieuwe gadgets kopen. Zo dreigt de winkel failliet te gaan. Tenzij er een mooi evenwicht gevonden kan worden tussen het gebruik van nieuwe en tweedehandsspullen.’

Ook voor de attributen en het decor vond De Letterbijter een slimme oplossing. ‘Twee jaar geleden hebben we alles nog zelf gemaakt in de klas. Dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met BSO-school Gito in Overijse, met de richting Decor en Etalage. Twee weken lang is een van hun leerlingen hier stage komen lopen, om alle attributen te maken. Dat was een heel fijne samenwerking, waardoor we zelf alleen nog voor de basisstukken in het decor en de kostuums moesten zorgen.’

‘De leerlingen komen zelf ook met ideeën. Zo wilden ze graag een iets hippere kringwinkel dan de klassieke kringwinkel uit het script. Ze hebben daar zelf voorstellen voor gedaan – een heel goed idee.’

Ten slotte is deze musical voor de school ook een verbindend project en niet alleen omdat de kleuters samen met de leerlingen van het zesde op het podium staan. ‘Op 30 mei komen we allemaal samen om de musical twee keer te spelen. De tickets houden we zo goedkoop mogelijk, zodat iedereen kan komen kijken. Afsluiten doen we met een gezellige barbecue op school, met alle ouders, leerkrachten en leerlingen.’

Tekst: Michaël Bellon
Foto: © TDW
Uit: uitgekamd mei 2026

Meer nieuws

  • Cultuur brochure Druivenstreek 26 27

    Cultuuraanbod Druivenstreek vanaf nu verkrijgbaar!

    02/06/26

    Een paar dagen geleden viel de gloednieuwe cultuurbrochure in de brievenbus. Je ontdekt er het volledig overzicht van voorstellingen voor het cultuurseizoen 2026-2027.
    Wie de brochure niet in zijn brievenbus ontvangt, kan terecht in alle cultuurhuizen van de Druivenstreek om een exemplaar te halen. Ze zijn gratis en liggen vanaf woensdag 3/06 om 9 uur op de rekken.

    Wil je niet wachten? Dan kan je de brochure hier ook online bekijken.

    De ticketverkoop start op donderdag 11/06 om 10u.

  • ‘Het is een verhaal van groeien, bloeien en loslaten’

    29/05/26

    Er zijn tuinen die je doen stilstaan. Niet omdat het gras strak gemaaid is en de hagen piekfijn gesnoeid zijn, maar omdat hun verwilderde aanblik je uitnodigt om de schoonheid van de natuur te herontdekken. Welkom in de wilde tuin van John Erbuer in de Pachthofdreef.

  • ‘Je moet blijven bijleren, want alles evolueert snel’

    29/05/26

    Met vragen over je laptop, tablet of smartphone kan je in onze gemeente terecht in het Digicafé. Dit initiatief groeide uit een mooie samenwerking tussen de gemeente en het oorspronkelijke project van vzw Mains Ouvertes (SOS Informatique). Een team van vijf vrijwilligers staat klaar om je te helpen. Eén van hen is Nicole Vandesande.