1 jaar Repair Café in Wezembeek-Oppem
05/09/24
Het Repair Café van Wezembeek-Oppem bestaat één jaar, een goed moment om terug te kijken met Eva Lauwers, de drijvende kracht achter het Repair Café.
Negen cafés verder
‘We hebben negen keer een Repair Café georganiseerd en het succes overtrof al onze verwachtingen. Dat is vooral te danken aan onze enthousiaste vrijwilligers. De groep bestaat nu uit 28 actieve herstellers en 7 ondersteuners, waardoor we altijd op een volledige ploeg kunnen rekenen. Bovendien komen er nog steeds nieuwe vrijwilligers bij. Mensen zien hoe gezellig het hier is en willen graag meedoen. Onze nieuwste aanwinst is Ibtissam, een vrouw van Marokkaanse afkomst die in de ICT werkt en andere vrouwen opleidt. Ook onze ICT-herstellers leren van haar. De groep is heel divers, zowel wat betreft hun kennis en ervaring als hun afkomst. Zo hebben we Leszek uit Polen en Roman uit Oekraïne. Het zijn allemaal vakmensen en heel vindingrijk als het neerkomt op het vinden van oplossingen. Zo maakte Pierre bijvoorbeeld zelf een telescopische tang speciaal voor het repareren van broodroosters.’
Kleine opstartproblemen
‘In het begin moesten we de organisatie wat aanpassen. Eerst werkten we met een groot bord voor herstelaanvragen, maar dat werkte niet goed. Het was niet altijd duidelijk wie aan de beurt was of wie de reparatie moest doen. Nu ontvangt Guido de mensen bij de ingang, waar hij de nodige uitleg geeft over de werking van het Repair Café, hen een formulier laat invullen met de huisregels en waarvoor ze komen. Daarna worden ze doorverwezen naar de juiste ateliers en krijgen ze een volgnummer. Pierrot en Roland maken soms al een eerste diagnose, want het is het niet altijd direct duidelijk of een defect een ICT- of een elektrotechnisch probleem is bijvoorbeeld. Pierrot kent alle herstellers goed en weet wat ze graag doen en goed kunnen, zodat hij hen de juiste herstellingen kan toewijzen. Alles loopt nu heel gesmeerd. Ik heb door mijn loopbaan veel ervaring met het aansturen van teams. Marina en Philippe, die helpen met de catering, vonden bijvoorbeeld dat ze te weinig verkochten aan de klanten. Ik heb hen uitgelegd dat hun hoofdrol niet is om de kassa te spijzen maar om de herstellers te verwennen met drankjes en lekkers. Dat doen ze sindsdien met veel enthousiasme.’
Een goede sfeer
‘Een goede sfeer is cruciaal voor het succes van een Repair Café. Er moet een goede band zijn tussen de vrijwilligers. Daarom nodig ik hen een paar keer per jaar uit om samen iets te drinken. Na elke bijeenkomst stuur ik een verslag zodat ze een overzicht hebben op het gebeuren, want tijdens het Repair Café zijn ze geconcentreerd bezig met reparaties. We doen de laatste tijd gemiddeld zo’n 80 herstellingen per keer, vooral van elektrische apparaten zoals strijkijzers, muziekinstallaties, koffiezetapparaten en broodroosters. Sommige reparaties zijn seizoensgebonden, zoals fietsen of grasmaaiers. Soms komt er ook iemand met iets bijzonders, zoals een gebroken handspiegel, een tamagotchi, een oude grammofoon of een elektrische piano.’
Veel plannen voor de toekomst
‘Het mooiste wat we bereiken met het café is de verbinding tussen mensen. Ons publiek is heel divers: jong, oud, mensen met verschillende achtergronden die terwijl ze wachten met elkaar aan de praat geraken. Ook de kinderen hoeven zich niet te vervelen, want Rik van de Kam zorgt voor speeltuigen. De positieve reacties die we krijgen laten zien dat mensen tevreden zijn. De winst voor het milieu is onbetwistbaar, mensen gooien minder spullen weg, denken tweemaal na voordat ze iets nieuws kopen. Met Interza hebben we ook een goede samenwerking, zo mogen we bijvoorbeeld wisselstukken op het containerpark ophalen.’
‘Vanaf volgend seizoen zullen we het Repair Café afwisselend houden in de Ban-Eik en in GC de Kam. In de Kam hebben we een opslagruimte voor ons materiaal, maar in de Ban-Eik niet. Dus brengen we ons gerief telkens naar daar en doen we de opstelling al op vrijdag omdat het gemeentepersoneel in het weekend niet beschikbaar is. Dat zorgt voor wat meer werk en stress, maar we hebben dat ervoor over om ook in de Ban-Eik onze diensten te kunnen aanbieden.’
Tekst: Karla Stoefs
Foto: © Tine De Wilde
Uit: uitgekamd september 2024