submenu

Een jaar coronacrisis in Wezembeek-Oppem - 06/04/2021

Lokale handel houdt de moed erin. 

Nu het eerste COVID-19-jaar in ons land achter de rug is, wilden we wel eens weten hoe het onze lokale handelaars en zelfstandigen vergaat. Een rondvraag leert ons dat velen het moeilijk hebben, maar daarom de moed nog niet opgeven. Wel vragen ze allemaal meer steun van onze gemeente. 

De apothekers hebben alvast niet ervaren wat hun Brusselse collega’s door het wegblijven van pendelaars wel meemaken. De omzet is niet gedaald, maar de rentabiliteit wel: harder werken voor dezelfde omzet. Volgens apotheker Desmet aan de Mechelsesteenweg doen de zogenaamde coronaproducten, inclusief vitamines C en D, het wel goed, maar er is een sterke daling van de producten die vroeger letterlijk op de toog lagen (aan de kassa). Ook apotheker Raf Jansen in de Lange Eikstraat investeerde veel meer tijd in zijn zaak en merkte vooral hamstergedrag, desinformatie en psychische klachten op. 

Meer groen  

Wie wel een duidelijke omzetverhoging zag, ondanks enkele weken sluiting, is het tuin- en decoratiecentrum Floralies Garden van onze gemeenteraadsvoorzitter Stephane Bodart (LB-Union). ‘Door de lockdown hadden mensen meer tijd voor huis en tuin en dat vertaalde zich in een grote toeloop op planten, te leveren bloemenruikers en decoratieartikelen. Edwin Buitendijk van bloemenwinkel Green Wish aan de Mechelsesteenweg zag wel een omzetdaling van 20 % in de winkel, maar merkte tevens op dat klanten wel veel meer geduld hadden dan gewoonlijk. 

Ook de lokale schrijnwerker David Mattelaer heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. ‘Druk, zo druk, ik krijg elke dag minstens tien aanvragen en het is allemaal dringend’, aldus Mattelaer.  

Bij Kipar, het winkeltje van auto-onderdelen aan de Varkensmarkt, zagen ze ook een positieve evolutie omdat er volgens eigenaar Peter Kirschen meer tijd was om aan de auto of moto te werken. Kirschen zou na 25 jaar zijn zaak graag overlaten. 

Minder eten en drinken  

De horeca zit in de sector waar de klappen vallen. In de weinige maanden dat hij open was, zag uitbater Koen Daguyt van café de Kam wel meer mensen uit de buurt langskomen voor een drankje. ‘Het viel mij op hoe het Kambier gemist werd’, aldus Daguyt. Restaurant My Tai verkleinde noodgedwongen de oppervlakte van de zaal. Gelukkig was er voor hen wel de takeaway. ‘Daarbij gingen er veel meer individuele porties de deur uit en ook buren regelden het zo dat slechts één persoon langskwam om het eten op te halen’, aldus Alice T’Joen. Dat kon een omzetdaling van 40 % echter niet verhinderen. Intussen renoveren ze volop hun kleinere zaal om volledig klaar te zijn voor de nakende heropening. 

Bij Johan De Kleermaker van dagbladhandel Europa in de Marcelisstraat draaide de pakjesdienst overuren. ‘Het afhalen en terugsturen van allerlei pakjes zorgde dikwijls voor een lange wachtrij op de parking van de winkel. Maar ook het jeugd- en cadeau-assortiment, de gespecialiseerde magazines en de wenskaartjes gingen gretig over de toog’, aldus De Kleermaker. 

Besmet met corona  

Bartel Narinx van bakkerij Oppem aan de Mechelsesteenweg, nochtans een essentiële winkel in covidtijden, heeft het afgelopen jaar zijn winkel noodgedwongen vier weken moeten sluiten omdat zijn echtgenote besmet was met het coronavirus. Daarna is de bakkerij nog twee maanden deeltijds open geweest om zijn echtgenote de kans te geven om volledig van de vermoeidheid te herstellen.  

Nog op de Mechelsesteenweg is kapsalon Kontrast van Wendy Devijver al lang een vaste waarde, waardoor ze tijdens de sluiting wat op de reserves kon teren. ‘Maar meer dan een haarkleurmiddel of een product verkopen aan een paar klanten, zat er tijdens de sluiting niet in’, aldus Devijver. 

Schoonheidsspecialiste Sabrina Van Hal in de Bausstraat zag sommige klanten afhaken, maar zag er ook weer nieuwe bij komen. Tussen de twee lockdowns in kon ze gelukkig een deel van haar omzetverlies recupereren.  

Omdat we veel minder verplaatsingen maakten, was er ook veel minder werk in de garages. Benoît Van Waas van garage Ben Car aan de Mechelsesteenweg, wiens omzet met een derde daalde, zegt dat een jaarlijks onderhoud nochtans noodzakelijk is voor de veiligheid en de goede werking van de wagen. ‘Het onderhoud doen we nog steeds zonder onnodige kosten op te leggen’, besluit Van Waas.  

Voor Pavlisvan Yagbasan van Naai-Couture in de Marcelisstraat was de crisis dramatisch. ‘Omdat er geen feesten waren, bleven de klanten ook weg om kleding op maat te laten aanpassen. Enkel de herstellingen boerden goed, maar desondanks verloren we toch de helft van onze omzet.’ 

CO2 -meter  

Geen van de ondervraagde handelaars dacht er tijdens het afgelopen jaar effectief aan om te stoppen, maar de meerderheid verwacht wel wat meer lokale steun van het gemeentebestuur.  

‘Een tweede ronde aankoopbons voor de inwoners komt er niet onmiddellijk’, zegt schepen voor Lokale Handel Jérôme Delcourt (LB-Union). ‘Slechts iets meer dan de helft van de bons werd gebruikt en dan nog bij een beperkt aantal handelaars, waardoor de actie haar doel voorbijschoot. We hebben wel in CO2 -meters voorzien voor de kapsalons en schoonheidsinstituten. Als die een succes zijn, krijgen alle handelaars er eentje.’ 

Tekst: Ulrich Motté 
Foto: © Ulrich Motté 
Uit: uitgekamd april 2021