submenu

Striptekenaar Bruno Gilson - 22/02/2021

Indianen als Stripfiguren

Bruno Gilson is bijzonder creatief, hij is niet alleen cartoonist, illustrator en scenarist, maar hij is ook organisator van stripfestivals en bedenker van diverse kunstprojecten. Daarbovenop is hij de toegewijde vader van drie kleine meisjes: Keyla, Shanys en Lindsay.

Ze wonen met zijn allen in Wezembeek-Oppem, waar de meisjes schoollopen in De Letterbijter.

Na zijn studie beeldende kunsten ging Bruno Gilson aan de slag in de creatieve sector. Vijfentwintig jaar werkte hij vooral ten dienste van anderen. Hij werkte aan kinderprogramma’s voor de RTBF, deed studiowerk waar hij onder andere strips inkleurde, voerde reclameopdrachten uit en zette projecten op met andere illustratoren. Gilson is daarnaast ook hoofdredacteur van BD Best, een website waarop je allerlei informatie over nieuwe strips en illustratoren vindt. Sinds tien jaar maakt hij ook tijd vrij voor eigen werk.

Het palmares van Bruno Gilson is te uitgebreid om op te sommen. Op internet vind je tal van afbeeldingen van strips die hij illustreerde. Liefhebbers van het genre kennen Wichita, de kleine Navajo-indiaan waarschijnlijk, een speels personage dat hij creëerde op basis van een scenario van Jacques Devos.

Een hoogtepunt uit zijn carrière dat Gilson zelf aanhaalt is een speciale samenwerking. ‘Een project dat ik samen met Dragan de Lazare realiseerde en dat me nauw aan het hart ligt, is het album Walthéries. Het album werd in 2019 uitgegeven bij Bardaf Editions ter gelegenheid van de 50-jarige carrière van François Walthéry. Hij is een grootmeester in het striptekenen. Bovendien is hij ook mijn leermeester geweest en hij is een goede vriend.’

Natasja

Walthéry is de bedenker van de personages Natasja en Rubine. Iedereen kent de avonturen van Natacha wel, de blonde stewardess, die steeds in een felblauw pakje en dito hoedje gehuld is. Rubine daarentegen is een roodharige politieagente wiens politiezaken zich voornamelijk in Chicago afspelen. ‘Het album Walthéries is een verzameling van parodieën op bestaande covers van de albums van Natasja en Rubine. Je ziet de jonge vrouwen in een vreemde setting en in combinatie met personages uit het eigen werk van de tekenaars die hier met veel plezier aan meewerkten. Naast tekeningen staan er ook anekdotes en interviews in. Het album is een collector’s item, een gelimiteerde uitgave van 500 exemplaren. Het succes was zo groot dat we erover nadenken om met een tweede editie te starten.’

Tatanka

Ook Tatanka is een eigen creatie waarin Gilson origineel te werk ging. Dit boek gaat ook over een kleine indiaan. ‘Als ouders dit boek voor hun kinderen kopen, zeg ik altijd tegen de kinderen: ‘Je mag in dit boek tekenen.’ Meestal kijken hun ouders dan wat argwanend. Maar naast het avontuur van Tatanka en wat historische informatie over indianen, vinden de kinderen spelletjes en opdrachten in het boek. De kinderen worden zo zelf een beetje indiaan. Mijn eigen kinderen hebben me met het boek geholpen, zo staan er spelletjes in die ik zelf niet kende. Mijn kinderen inspireren me vaak met hun onverwachte kijk op de dingen. Op dit moment zijn we met de Nederlandse vertaling van het album bezig. Ook werk ik aan een vervolg, een verhaal over drie zusjes. Mijn kinderen zijn verwittigd.’

Nachtwerk

De welgekende gezondheidscrisis heeft weinig invloed gehad op Gilsons productiviteit. ‘Mijn tekenwerk heeft niet te lijden gehad onder de gevolgen van het coronavirus. Ik werk altijd thuis en altijd solitair. Maar het was wel een ramp voor alle evenementen in de stripwereld. Acht festivals hebben niet kunnen plaatsvinden. Voor uitgeverijen en boekenverkopers is dat een ramp. Ik verwacht dat volgend jaar heel wat illustratoren geen werk meer zullen hebben.’ Gelukkig kan je ook informatie over nieuwe uitgaven op het web vinden. In de branche is er al jaren een verschuiving van ‘papier’ naar ‘digitaal’. ‘Vroeger bestonden er heel wat weekbladen met uitsluitend strips, maar die tijd is voorbij en komt ook niet meer terug. Toch maken sommige jonge illustratoren de fout om helemaal niet meer op papier te werken. Originele papiertekeningen kun je verkopen, terwijl een afdruk van je digitale tekening niets waard is. Op beurzen zijn er altijd verzamelaars die bereid zijn om een mooi bedrag neer te tellen voor een exclusieve schildering die ze aan hun collectie kunnen toevoegen. Zelf werk ik altijd eerst op papier de tekeningen uit, dat werkt prettiger. Nadien scan ik de tekeningen in om ze met de computer bij te werken. Dat is natuurlijk een groot voordeel aan digitaal werken: je kunt eindeloos corrigeren. Liefst werk ik ’s nachts, als de buitenwereld rustig is en je je goed kunt concentreren. François Walthéry werkte ook ’s nachts.’

Wat brengt 2021 voor Bruno Gilson? ‘Zoals ik al zei komt er een vervolg op Tatanka. Daarnaast ga ik ook een vintage boek over monsters maken.’ Gilson heeft nog een andere droom, een project met de figuur van Guust Flater – de creatie van André Franquin – in de hoofdrol. ‘Want de gelijkenis tussen die Guust en mij is groot, dat zullen mijn kinderen zeker beamen.’

info: www.bd-best.com

 

Tekst: Karla Stoefs
Foto: © Tine De Wilde
Uit: uitgekamd februari 2021