submenu

Mensen met een passie - 06/09/2019

Pierre Lambaux nam 7 jaar geleden garage Van Hoof over

Lees hier het boeiende interview met Pierre Lambaux.

Autogarages zijn doorgaans vooral in bedrijvenzones en langs steenwegen te vinden. Garage Van Hoof, midden in een woonwijk in de Beekstraat, op een steenworp van gemeenschapscentrum de Kam, vormt een uitzondering op die regel. 'Een prima ligging', zegt Pierre Lambaux, sinds zeven jaar zaakvoerder van de charmante garage. 'We liggen dan wel in een woonwijk, maar de buurtbewoners hebben geen last van ons. De garage is elke weekdag open van 8 tot 18 uur, en in het weekend zijn we gesloten.' In de garage heeft Lambaux ook plaats voor een andere passie: oldtimers. 

Guy Van Hoof

Jarenlang stond Guy Van Hoof aan het roer van de gelijknamige garage. 'Vroeger bevond de garage zich in Kraainem, maar intussen is ze al meer dan dertig jaar in Wezembeek-Oppem gevestigd', vertelt Lambaux. 'Zeven jaar geleden vond Guy Van Hoof de tijd rijp om met pensioen te gaan, waarna ik de garage heb overgenomen. Op dat moment was ik zaakvoerder van een motorrevisiebedrijf in Schaarbeek, in 1928 opgericht door mijn grootvader, nadien overgenomen door mijn vader en later door mij. Zo ben ik in contact gekomen met Guy Van Hoof, hij was een van onze klanten. Ik wist dat zijn zaak goed draaide, en op persoonlijk vlak was het voor mij ook een buitenkans. Zelf woon ik vlakbij in Sterrebeek, met mijn wagen sta ik hier op een minuutje. Ik zou perfect met de fiets kunnen komen, ook al doe ik dat niet (lacht). 's Middags kan ik naar huis gaan om te eten. Enkele jaren geleden heb ik mijn zaak in Schaarbeek verkocht, waardoor ik niet meer naar het Brusselse hoef. Ik ben veel liever hier. Weet je dat ik hierachter zelfs een tuin heb?'

Corps diplomatique

De kleinschaligheid van de garage is volgens Lambaux een troef die in het voordeel van de klanten speelt. 'We werken hier met vijf mensen, onder wie drie mecaniciens en een secretaresse. Ikzelf doe een beetje van alles. Hier hangt een familiesfeer. Niet alleen onder het personeel, maar ook met de klanten. Ze kennen ons, en wij weten wat ze willen. Grote garages hebben een showroom, veel verkopers, een omvangrijke administratie. En daar betaal je als klant mee voor. Bij ons is dat niet het geval', legt Lambaux uit. 'We leveren een goede dienstverlening. Indien mogelijk proberen we de klanten meteen te helpen. Een defect lampje herstellen doen we direct. De mensen lijken zeer tevreden over onze dienstverlening. Via mond-tot-mondreclame krijgen we nog iedere dag nieuwe klanten over de vloer. Vooral uit Wezembeek-Oppem en Kraainem, maar ook uit Laken en Elsene. Ook veel wagens met een speciale nummerplaat van het corps diplomatique. In Wezembeek-Oppem en omstreken wonen immers veel diplomaten We hebben zeker werk genoeg. Iedere dag werken we aan 10 of meer wagens, omgerekend zowat 2.500 per jaar. Dat de meeste klanten uit de buurt zijn, heeft als voordeel dat ze tijdens een onderhoud of herstelling naar huis kunnen. En lukt dat niet, dan zetten we hen thuis af.'

Eigenaars van zeer uiteenlopende merken vertrouwen hun wagen aan garage Van Hoof toe. 'We hangen niet meer af van bepaalde merken. Zulke onafhankelijke garages zijn er minder en minder. Dat komt onder meer omdat het voor de garagehouders moeilijk is om informatie van de merken te krijgen. Omdat ik veertig jaar lang met allerlei garages en merken heb samengewerkt, heb ik gelukkig veel connecties en telefoonnummers. Toch valt het voor dat we een herstelling niet kunnen uitvoeren,

en dan zijn we daar ook eerlijk in. Bij de overname heb ik de nodige investeringen gedaan om mee te zijn. Zo heb ik diverse computers en een bandenmachine aangekocht. En als we toch iets niet weten, kunnen we voor advies terecht bij Guy Van Hoof. Hij komt hier nog elke dag langs.'

Aan stoppen denkt Lambaux nog lang niet. 'Ik ben 59 jaar en kom nog elke dag met plezier naar het werk. De klanten beginnen vrienden te worden, en iedere dag verloopt anders. Of ik aan uitbreiding denk? Nee, er is werk genoeg, de cijfers blijven stijgen. Ambitie om groter te worden heb ik niet. Wat er later met het bedrijf zal gebeuren, weet ik niet. Ik heb drie dochters, maar die zijn niet actief in de autowereld. Dat is geen probleem, ze mogen doen wat ze willen. Zoals ik vroeger ook mijn eigen keuzes heb mogen maken.' 

Bijzondere oldtimers

Nog een voordeel voor Lambaux is dat hij tijdens het werk bezig kan zijn met oldtimers. 'Al 40 jaar heb ik een passie voor oldtimers, en veel klanten weten dat. Het merendeel van de wisselstukken kan ik verkrijgen. Vroeger was dat moeilijker dan nu. Veel merken hebben immers ingezien dat oldtimers een bloeiende markt zijn, en produceren de stukken opnieuw. Soms moeten we maar kleine werkjes uitvoeren aan een oldtimer, al zijn er ook grote restauraties bij. Zo heb ik hier een Porsche die een kwarteeuw in een garagebox heeft gestaan. De eigenaar had hem op zijn achttiende verjaardag van zijn vader gekregen, maar had er nadien niet meer naar omgekeken. Na de zomervakantie beginnen we eraan, tegen januari zou hij klaar moeten zijn. Die klus zal een paar tienduizend euro kosten, maar de Porsche zelf zal nadien veel meer waard zijn. Ik heb ook nog een gele Ferrari staan, overgevlogen in een container vanuit Dubai. Zelf heb ik vijftien oldtimers, twee zelfs uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Met een van die wagens, een Amilcar, is in 1923 zelfs de eerste editie van de 24 uur van Le Mans gereden. Twintig jaar geleden heb ik hem voor een goed prijsje op de kop kunnen tikken, en ik rijd er nog geregeld mee rond. Mijn vrouw en ik passen er net in', lacht Lambaux. 

Jelle Schepers