submenu

Cristina Ciocci geeft technologieworkshops tijdens de Kinderhoogdag - 28/08/2017

Techniek op kindermaat

Op 8 oktober is het Kinderhoogdag. Een dag voor jong en oud, maar toch vooral voor jonge kinderen. De Kinderhoogdag vindt dit jaar plaats in GC de Kam en staat volledig in het teken van techniek. Nog meer dan op de vorige edities zullen kinderen kunnen doen en niet alleen kunnen kijken.

Van zelf een raket bouwen en ze afsteken, creatief aan de slag met elektriciteit, tot werken met een 3D-printer: er zal van alles te beleven én te leren zijn op de Kinderhoogdag. Als het maar met technologie te maken heeft en een tikkeltje spectaculair is. Cristina Ciocci, prof in de wiskunde aan de universiteit van Gent, geeft technologieworkshops tijdens de Kinderhoogdag. Ze is gepassioneerd door technologie en vastberaden om die passie over te brengen op kinderen. 

Ciocci runt een STEM-academie (school for Science, Technology, Engineering and Mathematics), voert onderzoek naar gender en technologie en is ook nog eens fulltime mama van vier kinderen. Hoe ze dat allemaal combineert is een raadsel, maar dat ze het met passie en enthousiasme doet, staat als een paal boven water. ‘De blijdschap van de kinderen als ze op het einde van een workshop naar huis gaan met een zelfgemaakte 3D-print, is waarom ik het doe. Het geeft enorm veel voldoening en energie om kinderen iets te leren waarvan ze een resultaat zien waar ze fier op kunnen zijn.’ 

Harry Potterlabo

Als kind haalde Ciocci fietsen van de schroothoop om ze om te bouwen tot functionerende fietsen. ‘Ik keek ernaar, probeerde de fiets te begrijpen en begon te prutsen. Na een tijdje had ik een fiets in elkaar gestoken waar opnieuw op gereden kon worden.’ Vooral op haar oudste dochter wist ze de kriebels voor onderzoek over te brengen: ‘Mijn dochter had een soort Harry Potterlabo in onze kelder en vroeg me steeds om haar te leren een robot te bouwen. Ik heb haar één keer meegenomen naar het labo op mijn werk en ze raakte gefascineerd door robots.’

‘Op een dag organiseerde ik bij ons thuis voor haar en haar vriendinnetjes een sessie over techniek en robots. De kinderen genoten met volle teugen en zo is bij mij het idee gegroeid om dit soort sessies voor kinderen op professionele wijze aan te bieden. Intussen baat ik een STEM academie uit, waar kinderen terecht kunnen voor wekelijkse technologiesessies en heb ik Ingenio opgericht, waarmee we workshops techniek aanbieden. Kinderen vanaf vijf jaar maken kennis met technologie en techniek. En dat is uitzonderlijk, want meestal worden vijfjarigen daar te jong voor geacht. Niets is minder waar natuurlijk.’ 

‘Techniek is ook leuk voor meisjes!’

Ciocci vertelt hoe een van de vriendinnetjes van haar dochter haar dit ooit verbaasd toevertrouwde. Een persoonlijk gloriemoment, want naast het geven van workshops, is ook het democratiseren van techniek en wetenschap een van haar doelen. Ciocci’s grootste droom is om ooit een fablab op te richten (een soort bibliotheek voor techniek zoals nu vooral voor studenten en wetenschappers bestaat), waar iedereen gratis terecht kan om technologische machines te gebruiken. Jong, oud, meisjes en jongens.

Bij Cristina krijgen de kinderen geen handleiding. Wel een aantal basisregels en een wetenschappelijk verhaal dat uitlegt waarom de dingen werken zoals ze werken. Voor de rest zijn ze vrij: ‘Het is belangrijk dat kinderen durven te doen. Ik wil juist dat ze fouten maken, want alleen zo kunnen ze leren. Bij mij mogen ze, jong tot oud, werken met gereedschap: schroevendraaiers, lijmpistolen en soldeerbouten. Alles staat ter beschikking.’

‘Er wordt soms verbaasd op gereageerd. Sommige kinderen geef je een schroevendraaier en ze weten niet waarvoor die dient. Die praktische kennis en intelligentie wil ik aanwakkeren. Ik ben ervan overtuigd dat als ze die vaardigheden van jongs af meekrijgen, dat ze leren kritisch na te denken en durven te proberen. Op latere leeftijd hebben ze daar profijt van.’

‘Ik zie dat veel van mijn studenten dat missen, die praktische durf. Hadden zij als kind meer geprobeerd en waren ze op een speelse wijze in aanraking gekomen met wetenschap en techniek, dan zouden er volgens mij minder studenten afhaken uit wetenschappelijke richtingen. Mijn doel is om zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het technologische verhaal, zodat ze later een hoop waardevolle bagage hebben om er tegenaan te gaan in het leven.’

Maar eerst de Kinderhoogdag. Met een 3D-printer en een elektronicaset verwelkomt Ciocci kinderen om samen iets te creëren. ‘Ouders en grootouders mogen ook deelnemen, maar het is vooral de bedoeling dat de kinderen het zelf doen. We starten met een blanco blad, maar resultaat is verzekerd.’ Ciocci kijkt erop toe dat (groot)ouders hun kinderen laten doen. Dat zal geen makkelijke opdracht zijn, want ook volwassenen vinden het leuk om met techniek bezig te zijn.

Mensen zijn gewend geraakt aan een virtuele 2D-wereld, waardoor ze niet meer weten hoe de dingen in elkaar zitten. Als ze nog eens de kans krijgen om dat te ontdekken, zijn ze meestal erg geïnteresseerd. Het is tijd om wat vaker terug te keren naar de 3D-wereld, dingen te maken en te experimenteren!’


Tekst: Sofie Van den Bergh / Foto: Tine De Wilde
(uit: uitgekamd, september 2017)

 

Op de kinderhoogdag leer je een raket maken (en ook afschieten!), een animatiefilmpje maken en er is ook een reuzezeepbellenman, een kinderzweefmolen en een meubelbende ‘onder de tafel’. Naast al deze leuke workshops, acts en installaties kan je ook genieten van randanimatie, een drankje en een hapje.

info en tickets